Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 5492 ggr
kkarinn
10/21/10, 6:56 PM

triggerpunkter

Hej! Hade ni ont alla dom så kallade Triggerpunkterna,

eller har ni fått ont i fler med tiden?

Mvh karin

Annons:
hoppetossan
10/21/10, 11:16 PM
#1

När jag fick diagnosen hade jag ont i 16 av 18 triggerpunkter vid ena undersökningstillfället och vid det andra i 14 st. Vet inte om jag fått ont i fler eftersom jag inte fått dem kollade sen dess.

vino
10/22/10, 12:22 AM
#2

Jag harfått ont påfler punkter tycker jag. Närde tryckte sist, så vardet nog två punkter som inte var lika ömmasom de andra. Men dethar aldrig varit talom hur många som är ömma.

fibro
10/22/10, 8:56 AM
#3

Jag känner inte av punkterna särskilt annat än när jag är i en period med överdjävulsk värk i hela kroppen..

kajsa-kavat
10/23/10, 12:10 AM
#4

Jag tror att jag hade 13-14 punkter vid undersökningen för min diagnos. Sedan har jag inte blivit kollad.

Men för mig var det bara sådana typiska smärtor som det blir vid FMS, alltså utstrålande smärtor. Det är nu 16-17 år sedan jag fick min diagnos.

pia63
10/23/10, 12:33 AM
#5

För min del är numera alla punkter lika illa

För ca 10 år sedan hade jag en del punkter som iallfall inte gjorde lika ont,   men tyvärr är jag i den gruppen som enbart försämrats genom åren.

Finns ju även en de som blivit bättre - och rent av frisk --har jag hört ! 

Så.. än  finns hopp ;)

Blomfrun
10/24/10, 6:23 PM
#6

Min läkare mäter Triggerpunkterna med en tryckapparat (för att se hur ont det gör) och jag har så ont i alla Triggerpunkterna att han numera avstår från att trycka eftersom jag får ont i flera dagar efteråt.

Annons:
vino
10/24/10, 8:50 PM
#7

#6  Detdär lät märkligt för mig. kanman mäta hur ontjag får?

Blomfrun
10/24/10, 9:31 PM
#8

#7 Definitionen på att ömma över Triggerpunkterna är att ett visst tryck ska göra ont för att det ska räknas. Människan (doktorn) behöver vara ganska van för att hela tiden kunna trycka med rätt tryck och således kan det variera rejält mellan gångerna beroende på doktorn. För att komma ifrån detta subjektiva mätsätt så har de flesta doktorer med fibro som specialitet en tryckmätare där man kan avläsa trycket när det gör ont. På detta sätt kan man även gradera hur ont det gör i Triggerpunkterna. T.ex. kan man ena gången kanske ha ont i alla Triggerpunkterna men med ett relativt högt tryckvärde och nästa gång vara så öm att minsta lilla tryck utlöser smärta. Även detta noteras i journalen och är ovärderligt vid kontakter med t.ex. Fkassan som inte kan förstå varför man inte kan eller vill arbeta naken för att det gör för ont att ha kläder på sig.

Jag har haft en handläggare som på fullaste allvar ansåg att jag kunde arbetsträna på ett nudistläger.

vino
10/24/10, 9:44 PM
#9

Ja att mankan ställa in apparaternapå olika tryck, ochdärmed få se vidvilket tryck man fåront, det förstårjag. Men inte attdet kan registreras HUR ontjag får.

Blomfrun
10/26/10, 12:21 AM
#10

#9 Den registrerar inte hur ont du får utan hur litet/mycket tryck som behövs innan du uppfattar det som smärta.

vino
10/26/10, 12:31 AM
#11

#10  Men såskrev du i #6.. huront det gör. Flört

Upp till toppen
Annons: