Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 11729 ggr
[Maine]
2011-02-10 22:06

Smärtklinik

Är det någon som har åsikter om smärtkliniker? FK undrade om jag kunde tänka mig att komma dit om läkaren tycker att det är läge med en remiss dit.

Så nu undrar jag ju naturligtvis vad man gör på ett sånt ställe.. har det varit en positiv eller negativ upplevelse?

Annons:
mongu
2011-02-10 22:20
#1

Det är jättebra att få möjlighet att komma till en smärtklinik där går dom igenom och testar vad det är för typ av smärta du har och vad man ev. kan göra åt den.

Går igenom mediciner och ger olika förslag även på behandlingar som inte enbart är läkemedel.

Man kan få lära sig att leva med sin smärta, att hantera den på bästa sätt.

Har själv varit på smärtklinik och tyckte det var bra.

´Så jag skulle inte tveka om det var mig det gällde.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Maine]
2011-02-10 22:43
#2

Jag ska fråga min läkare vad hon tycker.. Men som fk också sa, det är bra med fler underlag när jag ska söka hel sjukers.

För min del så besöker jag gärna smärtkliniken, vi får se vad läkaren säger.. Men vad jag förstår så kommer inte alla dit trots remiss? Det beror väl på vad de skriver i remissen.

mongu
2011-02-11 09:23
#3

Det är väl tyvärr så att resurserna på smärtklinikerna är alldeles för små. De räcker helt enkelt inte till.

Vet att många smärtkliniker endast tar de med cancersmärta så att de ska kunna få en så bra smärtlindring som det bara går.

Så vad jag har fattat så bedöms varje remiss så visst har det betydelse vad som skrivs på remissen, om patienten anses som medicinskt färdigutredd osv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

cajzzza
2011-02-11 11:29
#4

Som flera skrivit så är resurserna små, och varje remiss bedöms.
Men jag vet också att flera landsting har olika smärtkurser för de med cancersmärta och för oss med annan smärta.
Så jag tror de tär stora variationer i landet.

#3 Hur menade du? du skrev i sista stycket, att varje remiss bedöms och om patienten är färdigutredd… (har förkortat det du skrev) Menade du att det är pos. eller neg om man är färdigutredd?

Jag var för några år sedan aktuell för ett smärtprogram, (men valde att börja jobba istället). De som hade det, beskrev sitt program och sina patienter, som de som var arbetsföra. Att man alltså skulle ha en förmåga men att man bara behövde lite hjälp på vägen.
De valde alltså att  försöka hjälpa människor tillbaka till sina arbeten.

Förra året var jag åter igen aktuell för en kurs, och gick den. (i ett annan landsting än den första)
Där var det inte alls samma fokus på att komma tillbaka till arbetet, vi pratade knappt arbete alls… Något som jag saknade då jag är "arbetsnarkoman".
Det positiva med kursen var dock att vi fick träna mycket, fick en teoretisk förståelse av smärtan och vi fickc lära oss alternativ smärthantering…

bacilla
2011-02-11 11:39
#5

Går just nu ett smärtrehabsprogram och har två veckor kvar av fem. Mycket bra att gå här men oerhört påfrestande, vilket de ochså har påpekat. Mycket information om kronisk smärta. Anhöriga får komma på informationsdag. Arbetsträning, sjukgymnastik etc. Men ingen direkt inriktning till att återgå i arbete för alla. Mycket individanpassat. Mycket nöjd och hoppas på ett utlåtande som kan styrka ansökan om sjukersättning på 75%. Fått tidigare avslag på 100% ansökan trots att det var förslaget av DR, FK, arbförmedl.

pia63
2011-02-11 13:41
#6

Jag ska till Skönvik´s smärtrehab 3/3

Hoppas på att det kan ge något positivt

Träffa läkare, kurator sjukgymnast osv . En dag bara iofs, men alltid något ju !

Annons:
mongu
2011-02-11 15:00
#7

# 4 Nej att va medicinskt färdigbehandlad och utredd är inte samma sak som att man är arbetsför. Det är att man har fått en diagnos och i princip allt som går att göra är gjort.

Vad jag vet så ska man som patient va medicinskt färdigbehandlad och utredd för att få komma vidare till en smärtklinik. Annars kan det ju va svårt att ställa in långtidsbehandling av läkemedel om det fortfarande utreds vad man är sjuk i.

Samma är det svårt att ta till sig och hantera sin smärta på bästa sätt om man inte är utredd och vet vad man har för sjukdom.

Det är stor variation i landet på vilka patienter som får komma till smärtkliniker. Sen att det på många håll är brist på läkare osv gör att cancerpatienterna kommer i första hand. Vilket jag anser är självklart, då det oftast handlar om att göra den sista tiden dräglig för dessa patienter.

Självklart önskar jag att det fanns tillgång för alla som behöver smärtvård att kunna få det. Men tyvärr är vi inte där än. Men jag hoppas att vi ska komma dit

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

cajzzza
2011-02-11 15:17
#8

#7, Jag drog aldrig kopplingen till färdigutredd och arbetför…

Jag undrade bara om du menade att man var tvungen att vara färdig utredd innan en smärtkurs.

Jag var i smärtkliniken ögon färdigutredd när jag började/gick där.
Min nya läkare som jag fick efter kursen ansåg dock inte att jag var det, så han gjorde fler tester.
Och när jag pratade med Örebros kontaktperson i fibromyalgiföreningen, så sa hon att man kan bli utredd genom smärtkliniken…

Att man är "arbetför"/har en vilja att återgå till arbete, är något som som en annan smärtklinik önskade när/om man skulle börja på deras kurs…

mongu
2011-02-11 15:32
#9

# 8 Vad jag vet i och med den kontakt jag haft med olika smärtkliniker så är deras önskan att va ska va färdigutredd.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

oskartoller
2011-02-12 20:30
#10

När jag fick komma till smärtkliniken så kollade överläkaren på pappret som man fick rita i hur och var man hade ont. Han sa direkt du har fibro utan att ens undersöka migFörvånad

En vecka senare fick jag en "coktail" i droppform. Har aldrig haft så ont i ryggen, kändes som om kotorna gned mot varandraSkrikandes. Dom som var inne samtidigt somnade direkt av behandlingen men jag glodde i hänt extra trots extra lugnande som jag skulle sova på.

Sen ringde överläkaren och sa att det inte finns något annat att prova då jag har den svåraste varianten av fibro.

Upp till toppen
Annons: