Annons:
Läst 98 ggr
Mia-45
2022-10-26 12:04

Samsjuklighet - vanligt vid Fibro.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför man drabbas av Fibromyalgi är fortfarande inte känt.
Men man vet med säkerhet att man ofta har andra sjukdomar ihop med just Fibro. Det kallas Samsjuklighet.
Här är några av dessa sjukdomar:

IBS: Tarmen är ofta irriterad. Symtomen på detta är smärtor i magen, gaser och förstoppning.
Sjögrens syndrom: Detta är en autoimmun sjukdom som orsakar torrhet i mun och ögon.
Olika allergier: Vissa kan få överkänsliga slemmhinnor vid Fibro. Då kan man reagera på pollen eller andra allergener. Man kan tex utveckla en känslighet för mediciner.
Karpaltunnelsyndrom: Symtom här är nedsatt känslen i fingrar. Domningar och stickningar i händerna. Här brukar tummen förlora sin styrka. Det kan också göra ont i handled och handen. Man kan även få torr hud.
Migrän: Intensiv huvudvärk som kan hålla i sig i flera dagar.
Sömnapné: Man har korta och upprepade andningsuppehåll när du sover.
Käkledssyndrom: Smärta, ömhet, ledknäppande och begränsad rörlighet i käken.
Överaktiv blåsa: Då har man intensiva, tvingade trängningar och behöver kissa ofta.
Depressioner är också vanligt förekommande.
ME: Kronisk trötthet, sjukdomskänsla och att man har värk.
Endometrios: Livmoderslemhinnan växer då utanför livmodern och kan ge smärta vid mens och samlag.

(info hämtad från Fibromyalgi.nu/samsjuklighet)
(bild från Pixabay)

  • Redigerat 2022-10-26 12:19 av Mia-45
Annons:
Draken
2022-10-26 12:09
#1

Jättebra skrivet.

Har själv, förutom Fibron, Karpaltunnelsyndrom i båda händerna, jag har sömnapnesyndrom och måste ha CPAP på natten samt att jag nu de senaste två åren även har utvecklat EDS (Ehler-Danlons syndrom).

Det står mycket osäkert om EDS kommer av/beror på Fibron, men de kan inte utesluta detta.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mia-45
2022-10-26 12:12
#2

#1: Jag verkar ha utvecklat ME i detta.
På nätterna får jag springa och kissa. Vissa nätter kanske bara två ggr och andra 5-6 ggr.
Jag har utvecklat en överknänslighet mot mediciner och reagerar även på pollen numera.
Även torra ögon.

Berätta lite om EDS är du snäll Draken.

  • Redigerat 2022-10-26 12:13 av Mia-45
Draken
2022-10-27 20:38
#3

EDS (Ehlers- Danlos syndrom)

EDS är en bindvävsdefekt, ett av de vanligaste symptomen är att lederna är överrörliga och ostablia.
Långvarig smärta och nervsmärta pga nervknutar i samband med att lederna gå i lås. Huden kan bli skör och lätt spricka. Iom att lederna är ostabila så är risken betydligt större att man råkar ut för vrickningar och stukningar. Dock är det ganska ovanligt ,med frakturer.
Detta är bara en liten del av vad EDS egentligen är.

Läkarna kan varken bekräfta eller förneka att sjukdomen hänger ihop med fibron. De kan inte utesluta varken det ena eller det andra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2022-10-27 20:39 av Draken
Mia-45
2022-10-28 10:01
#4

#3: Usch….man tycker ju att det räcker med det man har.
Jag hoppas inte att du ider av det för mycket. 💓

Draken
2022-10-30 13:54
#5

Det är nervsmärtan i axlarna och ena benet som är värst. Mitt vänstra knä gör fruktansvärt ont. Inte så mycket när jag går, men om jag har suttit stilla med knät i samma läge för länge, så hoppar det ur läge. Det gör skitont.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: